Vragen

Vragen aan de docent

  1. Je geeft voor Amarant een cursussen over de vrouwelijke kunstenaressen. Vanwaar je interesse in dit onderwerp?

    Als kunsthistorica gaat mijn aandacht al jaren uit naar vrouwelijke kunstenaars, vanwege het feit dat deze in de kunstgeschiedenis onderbelicht worden. De meeste historische overzichten presenteren een opeenvolging van mannelijk kunstenaars en hebben weinig aandacht voor vrouwelijke kunstenaars. Mijn lezingen en cursussen zijn vooral een weerleggen van de hardnekkige opvattingen dat er in de geschiedenis geen vrouwelijke kunstenaars voorkwamen. Toch zien we de laatste jaren een kentering en is de interesse groeiende. Belangrijke musea presenteren nu tentoonstellingen volledig gewijd aan vrouwelijke kunstenaars.Afgelopen zomer was er nog de mooie tentoonstelling over de onbekende barokkunstenares Michaelina Wautier in het MAS en deze herfst in het MSK Gent was er een interessante tentoonstelling over Italiaanse barok kunstenaressen. In Mechelen, Museum Hof van Busleyden loopt tot 12 mei een intrigerende tentoonstelling, ‘Berlinde De Bruyckere – it almost seemed a lily’.In Keulen in Museum Ludwig is de tentoonstelling over Gabriele Munter net afgelopen.In New York in het Guggenheim loopt tot 23 april 2019 een grote tentoonstelling ‘Hilma af Klint, paintings for the future’. Nu wordt Hilma af Klint gezien als een pionier van de abstracte kunst.

    In Londen wordt 2019 een topjaar voor vrouwelijke kunstenaars. Tate Modern presenteert een opeenvolging van vrouwelijke kunstenaars: Dorothea Tanning van 27 februari tot 9 juni en Natalia Goncharova van 6 juni tot 8 september. In Barbican Art Gallery Lee Krasner van 30 mei tot 1 sept. In de Royal Academy of Arts Helene Schjerfbeck van 20 juli tot 27 oktober. in National Portrait Gallery Pre-Raphaelite Sisters van 17 oktober tot 26 januari 2020. En tenslotte Artemisia Gentileschi in National Gallery in 2020.

    In Parijs komt er een grote tentoonstelling over ‘Berthe Morisot, Female Impressionist’ in Musée d’Orsay van 18 juni tot 22 september

  2. Waarover zou je in de toekomst nog graag lessen geven?

    Er is voor de herfst 2019 een dagcursus over Natalia Goncharova gepland, een bijzonder boeiende vrouw, die aan het begin van de twintigste eeuw een beslissende stempel heeft gedrukt op de schilderkunst van de Russische avant–garde. Samen met Michail Larionov, haar partner, ontwikkelde ze een nieuwe stijl, het rayonisme, verwant aan het kubisme en het futurisme. Maar in tegenstelling tot Sonia Delaunay heeft Natalia Gontsjarova nooit in de schaduw van haar levensgezel gestaan.Ook de cursus over de Vrouwelijke kunstenaars van de Parijse Avant-Garde zou ik willen hernemen. Parijs was in het begin van de 20e eeuw de artistieke hoofdstad van Europa en oefende een geweldige aantrekkingskracht uit op kunstenaars van over de hele wereld. Die massale aangroei van vreemde kunstenaars zou de Parijse scène kosmopolitisch maken. Het decennium voor de Eerste Wereldoorlog vormde een uitzonderlijke periode vol dynamiek en creativiteit, er ontstond een uiterst vruchtbare voedingsbodem voor nieuwe stromingen. Ook vrouwelijke kunstenaars kwamen in toenemend aantal voor hun opleiding naar de stimulerende artistieke omgeving van de Franse hoofdstad: Marie Bashkirtseff, Louise Breslau, Gwen John, Paula Modersohn-Becker, Kathe Kollwitz, Maria Slavona, Ida Gerhardi, Emily Charmy, Jacqueline Marval, Mela Mutter, Marie Laurencin, Irene Lagut, Valentine Prax, Sonia Delaunay-Terk, Marie Vassiliev, Marevna Vorobev, Alice Halicka, Alice Bailly, Maria Blanchard, Marthe Donas. Maar wat belangrijker is, deze vrouwen traden voor de eerste keer op de voorgrond, ze gingen een belangrijke rol spelen en ze genoten volop erkenning. Alhoewel deze kunstenaressen intens bezig waren met de ontwikkelingen in de moderne kunst, zijn maar enkele namen bekend gebleven. Hun werk is weinig bekend en al leken ze lange tijd vergeten, de laatste jaren is er een hernieuwde interesse.

  3. Wat zijn de laatste boeken die je hebt gelezen?

    Berthe Morisot Woman Impressionist, de laatste publicatie over haar met nieuwe inzichten, zeer verhelderend! Ook het boek van Annet Mooij over Gisèle van Waterschoot van der Gracht ‘De eeuw van Gisèle, mythe en werkelijkheid van een kunstenares’ vond ik bijzonder interessant! ‘Het gezicht van een wereldrijk, Groot Brittannië in portretten’ van Simon Schama en ‘De eeuw van Brussel (Biografie van een wereldstad 1850-1914)‘ van Eric Min vond ik zeer boeiend! ‘Becoming’ van Michelle Obama ligt klaar!

  4. Stel dat je één dag in de huid van een historisch figuur mag kruipen. Wie zou dat zijn?

    Ik zou het echt niet weten!

Te weten komen welke activiteiten Fabienne voor je in petto heeft, doe je hier!

VOORBIJE VRAGEN AAN DE DOCENT

Januari 2019: David Vergauwen