Blijf op de hoogte
Nieuws

BLOG: Praktische tools voor toegankelijkheid

12 december 2024

Tijdens mijn stage sociaal-cultureel werk bij Amarant kreeg ik de kans om betrokken te worden bij de focusgroep Samen cultuur toegankelijk maken georganiseerd door Bureau van Educatie van Amarant, Onafhankelijk Leven en Parts of Culture. Deze focusgroep biedt een gelegenheid aan om na te denken en te reflecteren over hoe we de culturele sector toegankelijker en inclusiever kunnen maken. Met de verkregen informatie ging ik aan de slag om praktische tools en inzichten te onderzoeken. Ik onderzocht hierbij verschillende methodes uit verschillende landen die rond dat onderwerp werkten. Toegankelijkheid en inclusie is meer dan een trendbegrip die in het nieuwe decreet staat, het is een manier van werken en denken. Daarom deel ik ook graag enkele inzichten en tips met mensen of organisaties die aan inclusie en toegankelijkheid willen werken.

Wat kan je doen:

  1. Sensibiliseren van je team

Er is niets zo vermoeiend als ergens aankomen, recht hebben op een bepaalde begeleiding of aanpassing en dan merken dat de medewerker niet weet hoe het werkt. Voor je het weet, word je van het kastje naar de muur gestuurd en heb je geen zin meer in de geplande activiteit. Inclusie moet dus niet alleen iets zijn waar de inclusiemedewerker over nadenkt, maar een gedeelde mindset worden van alle medewerkers.

Iedereen moet weten welke aanpassingen mogelijk zijn en hoe je het best reageert op bepaalde situaties. Hier zijn verschillende methodes rond te vinden waaronder klantreizen* en trainingen voor medewerkers.

Door de methode klantreizen toe te passen krijg je inzicht in wat je bezoekers ervaren. Het brengt stap voor stap hun reis in kaart en laat zien waar ze tegenaan lopen. Dit helpt je drempels weg te nemen en de ervaring voor iedereen te verbeteren. Door doelen op te stellen, klantenpersona’s te maken, touchpoints in kaart te brengen en verbeteringen door te voeren, maak je klantreizen effectiever.

Meer te weten komen over klantenreizen en hoe het wordt toegepast? Lees verder bij Cultuurloket.

Trainingen rond toegankelijkheid en inclusie zijn te vinden diverse spelers waaronder ook Cultuurloket of Socius.

  1. Digitale toegankelijkheid vergroten door zelftest

Uit de cijfers van Belgian Web accessibility blijkt dat slechts 27% van de onderzochte overheidswebsites geen toegankelijkheidsverklaring heeft. Dit is echter een basisvereiste voor de digitale toegankelijkheid van een website. Daarnaast is slechts 6% van de Belgische websites toegankelijk voor mensen met een beperking. Volgens de cijfers van Europese Digital Trust Index ligt België met deze cijfers op het Europese gemiddelde van toegankelijkheid.

Wil je weten of jouw websitetoegankelijk is voor iedereen, inclusief mensen met een beperking?

Identificeer dan snel jouw verbeterpunten en bouw aan een inclusieve online omgeving met de onderstaande zelftesten:

  1. De Code Diversiteit toepassen

De Code Diversiteit & Inclusie is een praktische leidraad voor culturele en creatieve organisaties. Het helpt hen om diversiteit en inclusie structureel te integreren in hun beleid en dagelijkse werking. De code is gebaseerd op vier belangrijke pijlers:

  1. Personeel en organisatiecultuur: Een inclusieve werkvloer waar iedereen zich welkom voelt.
  2. Publiek: Een breed, divers publiek bereiken en betrekken.
  3. Programmering: Een podium bieden aan diverse verhalen en perspectieven.
  4. Partners: Samenwerken met diverse partners en leveranciers.

Deze code is opgebouwd in verschillende stappen, beginnend met bewustwording. Dit houdt in dat je inzicht krijgt in de huidige situatie en dus weet waar je staat. In dit proces neem je je organisatie in het geheel onder de loep door middel een zelftest dat aangeboden wordt.

Doe jij deze zelftest ook?

En waarom zou je dit allemaal doen?
Het verbeteren van toegankelijkheid en inclusie in de culturele sector vereist een gezamenlijke inspanning van zowel medewerkers als organisaties. Door bewustwording van het thema, training en het gebruik van praktische tools zoals klantreizen en digitale toegankelijkheidstests, kan je drempels wegnemen en zorgen voor een culturele sector die voor iedereen toegankelijk is.

 

Referenties

  • AccessScan – Website Accessibility Checker – Free & Instant – AccessiBe. (n.d.).https://accessibe.com/accessscan
  • De klantreis in kaart: betrek je (potentieel) publiek optimaal | Cultuurloket. (n.d.). Cultuurloket. https://www.cultuurloket.be/kennisbank/marketing-en-communicatie-je-ondernemingsplan-de-markt-zetten/de-klantreis-kaart-betrek-je-potentieel-publiek-optimaal
  • Digital Trust Index. (n.d.). https://www.digitaltrustindex.eu/#results
  • Code Diversiteit & Inclusie. (2021, March 8). 4 P’s – Code Diversiteit & Inclusie. https://codedi.nl/4-p/
  • Code Diversiteit & Inclusie. (2024, January 8). Vul de scans in – Code Diversiteit & Inclusie. https://codedi.nl/vul-de-scans-in/
  • Hoe toegankelijk is jouw webwinkel? Doe de zelfscan! (2023, December 5). ismijnsitetoegankelijk.nl. https://ismijnsitetoegankelijk.nl/#:~:text=De%20zelfscan%20controleert%20de%20toegankelijkheid,van%20toegankelijkheid%20van%20de%20website.
  • Jaarverslag over de toegankelijkheid van websites en mobiele applicaties van overheidsinstanties in België – 2021 – Belgian Web Accessibility. (n.d.). https://accessibility.belgium.be/nl/artikels/periodieke-verslagen/jaarverslag-2021
Deze site maakt gebruik van cookies om informatie op uw computer op te slaan. Gaat u akkoord? Meer informatie