Blijf op de hoogte
Inschrijven is niet meer mogelijk.
52162639976_103a89d746_o
Hamm_75.tif

Eén van de eerste bewonderaars van het werk van Vilhelm Hammershøi  (1864-1916) is de Duitse dichter Rainer Maria Rilke. Rilke raakte op een tentoonstelling in Düsseldorf in de ban van de Deense schilder en zocht hem op in Kopenhagen, in de hoop meer te weten te komen over de werkwijze en de ideeënwereld van de kunstenaar. Hammershøi bleek minstens even gereserveerd als zijn werken en hulde zich tijdens het grootste deel van deze ontmoeting in een bedachtzaam stilzwijgen. Rilke schreef hierover 'Man fühlt, dass er nur malt und nichts anders kann oder will'.

Vilhelm Hammershøi schilderde aan het eind van de 19 de eeuw verstilde portretten, interieurs en landschappen in een palet van zachtblauw en grijzen. Onvermoeibaar schilderde hij het interieur van zijn zeskamerappartement op de Strandgade 30 in Kopenhagen. Op een aantal werken verschijnt zijn vrouw Ida, op de rug gezien, terwijl ze leest, naait, piano speelt of bloemen schikt. Telkens is er een andere lichtinval of werden meubelen haast onmerkbaar verschoven. Er zijn ook lege kamers waarin ramen en deuren worden geregisseerd door het alomtegenwoordige licht dat alles in een zacht sfumato hult. Hammershøi toonde landschappen en verlaten steden en een zeldzaam portret van enkele bevriende kunstenaars. Net als in het oeuvre van Patrick Modiano gaat dit telkens teruggrijpen naar dezelfde thema's en motieven op geen enkel moment vervelen, integendeel. Hoe meer je naar het werk van Hammershøi kijkt, hoe meer je geïntrigeerd raakt door de poëzie van het melancholieke, vaak ook raadselachtige van zijn doeken.

In deze dagcursus nemen we de tijd om de prachtige werken van deze minder bekende Deense grootmeester aandachtig te bekijken. We onderzoeken op welke manier hij de eenzaamheid, stilte, tederheid en melancholie vormgeeft en ontdekken al gauw waarom hij de 'Vermeer van het noorden' wordt genoemd. We plaatsen zijn oeuvre in het licht van verwante tijdgenoten en voelen meteen eenzelfde sfeer bij Spilliaert, Khnopff of Hopper. Ten slotte laten we schrijvers, fotografen en cineasten aan het woord om te ontdekken op welke manier Hammershøi hun werk beïnvloedde. Zowel Carl Theodor Dreyer (Ordet), Gabriel Axel (Babette's feast) als Michael Haneke (Amour) lieten zich door hem inspireren. Ook de bekende Britse acteur Michael Palin raakte gehypnotiseerd en maakte een documentaire over hem. Joost Zwagerman tenslotte wijdde in zijn boek 'Schoonheid en onbehagen in de kunst' een hoofdstuk aan zijn schilderijen.

Bij Amarant staan dit najaar de deuren van Hammershøi helemaal voor u open. Kom gerust binnen.

Deze site maakt gebruik van cookies om informatie op uw computer op te slaan. Gaat u akkoord? Meer informatie