Blijf op de hoogte
Inschrijven is niet meer mogelijk.
52623043323_5842b6aef6_o
52623043533_49dc908886_o
52623043903_e1a9c8d428_o
52623044118_e1dc40dca3_o
52622050797_8384666c54_o
52622996080_9b4f99834b_o

In deze lezing neemt Peter De Smet je mee naar een minder bekend stukje 19de-eeuwse kunstgeschiedenis, met name het verhaal van The White Marmorean Flock. Het is de naam die de Amerikaanse schrijver Nathaniel Hawthorne gaf aan een groep van beeldhouwsters die hun geboorteland hadden ingeruild voor Italië. Zo waren er Louisa Lander, Harriet Hosmer, Anne Whitney, Emma Stebbins, Edmonia Lewis, Margaret Foley, Florence Freeman en Vinnie Ream … namen die misschien niet meteen een belletje doen rinkelen, toch waren ze in hun tijd berucht en beroemd. Ze waren immers niet alleen uitzonderlijk begaafd, ook hun persoonlijke levenswandel was ongebruikelijk: een aantal onder hen was openlijk lesbisch en ze trotseerden daarenboven de mannelijke suprematie op het vlak van de toenmalige neoclassicistische beeldhouwkunst. In sommige gevallen waren zij heel wat succesvoller dan hun mannelijke collega’s. Dat hun leven niet over rozen liep zal niemand verbazen. Neem nu Edmonia Lewis. Zij had verschillende barrières te overwinnen, zoals haar afkomst (zij was zowel Afro-Amerikaans als van native American afkomst), het feit dat zij een vrouw en wellicht ook lesbisch was! Los van hun achtergrond, geslacht of seksuele voorkeur hebben sommigen onder hen zeer gewaardeerde kunst weten te realiseren die het verdient om met het brede publiek gedeeld te worden.

Deze site maakt gebruik van cookies om informatie op uw computer op te slaan. Gaat u akkoord? Meer informatie