Blijf op de hoogte
Inschrijven is niet meer mogelijk.
52401445451_2006d064fc_o-1
52400932092_6aff5f90aa_o-1

Het oeuvre en de gedrevenheid van Sonia Delaunay (1885-1979) en Etel Adnan (1925-2021) vertonen parallellen. Beide vrouwen waren gefascineerd door de kracht van kleur en allebei kregen ze pas laat in hun leven erkenning.

Het leven en de schilderscarrière van de Russische, joodse Sonia Delaunay zijn nauw verweven met die van haar Franse echtgenoot Robert Delaunay. Ze waren pioniers op het gebied van de kleurenabstractie en samen ontwikkelden zij de theorie van de simultane contrasten, beter bekend als het Orfisme. Toch werden de schilderijen van het echtpaar lange tijd ten onrechte aangezien als het werk van Robert Delaunay. Terwijl hij zich volledig aan zijn kunst kon wijden, zorgde zij voor de inkomsten door zich met haar sterk gevoel voor kleur en vormgeving op de toegepaste kunst te richten.

De Libanese Etel Adnan bewoog zich als schilder en schrijver tussen verschillende talen en culturen. Haar werk is niet los te zien van haar gemengde culturele achtergrond. In haar geschreven werk sprak Adnan over oorlog en geweld. Schilderen lag voor haar in het verlengde van schrijven. Via het schilderen vond ze een universele taal, met kleuren in plaats van woorden. Ze werkte heel intuïtief en hanteerde een poëtische, betoverende vorm van abstractie. Haar gebruik van krachtige heldere kleuren zijn ook zoektocht naar eenvoud en naar een sensuele beleving van de grootsheid van de natuur. Recent nog kon je haar werk bewonderen in de overzichtstentoonstelling ‘Kleur als Taal’ in het Van Goghmuseum, Amsterdam.

 

Past dit moment niet? Neem dan een kijkje op onze agenda om te zien waar en wanneer deze activiteit nog plaatsvindt!

 

Deze site maakt gebruik van cookies om informatie op uw computer op te slaan. Gaat u akkoord? Meer informatie