Tarieven:

  • 37,00 €
  • 33,00 €
  • 7,00 €

Toen Sofia Coppola in 2017 op het Cannes filmfestival de felbegeerde award voor Beste Regisseur mee naar huis nam – en daarmee de tweede vrouw ooit was die dat deed – werd haar status als serieuze filmregisseur eindelijk in marmer gebeiteld.

Haar achternaam en haar afkomst bleken zowel een vloek als een zegen: aangezien zij geboren werd in een ware filmdynastie met onder andere Francis Ford Coppola (The Godfather, Apocalypse Now) als vader en Nicolas Cage als neef, waren haar eerste stappen in acteren en fashion design gemakkelijk genomen. Maar wanneer ze ook films begon te maken, daagde haar dat ze uitzonderlijk hard zou moeten werken om uit de schaduw van haar legendarische mannelijke familieleden te geraken.

Deze persoonlijke zoektocht mondt uit in een particuliere filmtaal. Zo gaat ze stilistisch en inhoudelijk doorheen haar oeuvre op zoek naar hoe een film vanuit een vrouwelijk kader kan gemaakt worden. Ze doet dat op drie niveaus: op het niveau van de inhoud en weergave van vrouwelijke personagesin de film , op niveau van vrouwelijke representatie achter de camera en in de filmindustrie, maar ook hoe vormelijke beslissingen een beeldtaal kunnen scheppen die men op de een of andere manier vrouwelijk kan noemen.

Via haar films zoals The Virgin Suicides (1999), Lost in Translation (2003), Marie Antoinette (2006) en The Beguiled (2017) gaan we in deze cursus samen op zoek naar Coppola’s female gaze en hoe zo'n vrouwelijke beeldtaal er kan uitzien. 

Locatie / datum & uur

Gent / De Cirk / Zebrastraat 34
  • di, 08/02/2022: 10:00 - 12:30
  • di, 08/02/2022: 14:00 - 16:30
Deze site maakt gebruik van cookies om informatie op uw computer op te slaan. Gaat u akkoord? Meer informatie