Tarieven:

  • 1.275,00 € i
  • 1.250,00 € i
Inschrijven is niet meer mogelijk.

Historisch en hedendaags – ‘O passado e o presente’ – zijn niet noodzakelijk tegenstrijdige begrippen. Het is de titel van een film uit 1972 van de Portugese filmregisseur Manoel de Oliveira en het is de leidraad voor onze reis naar Porto. Porto plaatst het hedendaagse en historische ongegeneerd naast elkaar.

In Porto wonen en werken twee architecten die traditie en vernieuwing in elk project trachten te verzoenen: Alvaro Siza en Edouardo Souto de Moura. Beiden bouwen ondertussen over de hele wereld maar in hun eigen stad gaan we op zoek naar hun sterkste realisaties waaronder het Serralves Contemporary Art Museum, de Leça Swimming Pool en Torre do Burgo.

Wandelingen door de historische kern van Sé en langs de Douro zijn een verademing. Subtiele stedenbouwkundige ingrepen vernieuwen de stad met respect voor haar verleden: we bekijken de heraanleg van Avenida dos Aliados of Praça de Lisboa en de stilistische aanpak van de nieuwe metrostations. Porto blijft fris en hip juist door een precieze vermenging van oud en nieuw.

Tenslotte rest er nog de haven en het hinterland van Porto. Eén dag reserveren we voor de kust aan Matosinhos, het havengebied, waar we op zoek gaan naar het stokoude vissershuisje maar ook naar de splinternieuwe cruiseterminal. De andere dag duiken we het binnenland in, naar Santo Tirso, een half uur van Porto, voor een bezoek aan het Museu Municipal Abada Pedrosa, een project van Siza èn De Moura. De architecten verbeelden hier treffend het adagio van onze reis: traditie versus moderniteit.

Reisprogramma

Dinsdag 3 juli 2018
We komen aan in Porto, checken in in ons hotel en genieten daarna van een eerste kennismaking met de stad. 's Avonds dineren we samen.

Woensdag 4 juli 2018
Porto, haar markten, stegen, straten, zichten en pleinen, omhoog en weer omlaag…, de eerste dag laten we er ons helemaal door overrompelen. We wandelen in de voormiddag door de oude stadskern Sé via een zigzagparcours, van de authentieke Bolhao markt naar de vernieuwde Praça de Lisboa. Meermaals ontmoeten we de huisarchitecten van Porto: Alvaro Siza en Eduardo Souto de Moura (metro Campo 24 de Aosto, Avenida dos Aliados). We eindigen in een park onder de olijfbomen. Of is het geen park? Het is het dak van een shoppingcentrum, annex bibliotheek, annex parking, annex restaurant. Van een verloederde wijk is het nu omgevormd tot één van de nieuwe trekpleisters van Porto: Praça de Lisboa.
Na de middag brengen we een bezoek aan het Serralves Contemporary Art Museum (1999). Het museum is een project van Alvaro Siza, gelegen in het Serralves Park, naast de Serralves Villa een art deco gebouw uit de jaren 1930. Witte volumetrie, eenvoudige materialen en verrassende lichtinvallen zijn het handelsmerk van Siza. Nadien passeren we langs het Vodafone-gebouw (Barbosa & Guimarães) en langs Torre do Burgo (Edouardo Souto de Moura).

Donderdag 5 juli 2018
In de voormiddag kuieren we aan de Atlantische oceaan in Foz do Douro. Het oude havenstadje is pittoresk en het park Jardim do Passeio Alegre biedt even verpozing vooraleer we langs de kust richting Matosinhos stappen. Jardim da pergola, Jardim do Homem do Leme, Jardim da Avenida de Montevideo en het Parque da Cidade do Porto volgen elkaar op als een nieuwe urbane strip. Het is een fikse wandeling langs de oceaan die uitmondt aan de spectaculaire nieuwe cruise terminal, een ontwerp van architect Luis Pedro Silva.
Na de middag bezoeken we de Mercados Municipal de Matosinhos. De markthal dateert van 1936 en bestaat volledig uit gewapend beton, onlangs gerenoveerd door ARS Arquitectos. Verderop bekijken we twee projecten uit de beginjaren van Alvaro Siza: de Leça Swimming Pool en het Boa Nova Tea House. Hier merken we dat Siza inspiratie zoekt bij zowel Frank Lloyd Wright als Alvar Aalto. Het Boa Nova Tea House bezoeken we onder leiding van een plaatselijke gids.

Vrijdag 6 juli 2018
Santo Tirso, op een half uur rijden van Porto, heeft zich ontwikkeld rond het San Bentoklooster, dat teruggaat tot in de 8ste eeuw. Naast het eeuwenoude klooster hebben architecten Souto de Moura en Alvaro Siza samen een nieuw museum ontworpen voor hedendaagse beeldhouwkunst, Museu Municipal Abada Pedrosa. De plaatselijke kunstenaar Alberto Carneiro en het stadsbestuur hebben dit museum samen tot stand gebracht. Ze hebben ook beeldhouwers van over heel de wereld uitgenodigd om in de stad hun kunst te integreren. Het hele project nam 10 jaar in beslag en sinds 2016 is het museum officieel geopend.
Hoe gaat een architect om met een religieus bouwwerk in de 21ste eeuw? De kerk die Alvaro Siza ontwierp in Marco de Canavezes is van een ongewone eenvoud. De Santa Maria kerk ligt op een klein uur rijden van Santo Tirso. Het bouwwerk heeft een zeer eigen ruimtelijke beleving, gedicteerd door het licht dat indirect de ruimtes tot leven wekt. Op onze terugweg naar Porto stoppen we langs de Mosteiro de Paço de Sousa, een romaans klooster langs de Sousavallei. De Romaanse architectuur kende in deze regio een ongewoon hoogtepunt door de belangrijke Portugese adellijke families die er hun residentie hadden. Kerken, kloosters en kapellen, maar ook bruggen, kastelen en torens van romaanse oorsprong zijn daarvan het resultaat.

Zaterdag 7 juli 2018
Misschien wel één van de meest besproken gebouwen van de laatste decennia: Casa da Musica van Rem Koolhaas. De laatste namiddag houden we vrij om onder begeleiding van een plaatselijke gids dit gebouw van binnen en van buiten te leren kennen. Twee andere opmerkelijke realisaties in de omgeving zijn de Bom Succeso Markt, een markthal uit de jaren 1930 recentelijk gerenoveerd en de sociale woningen ontworpen door architect Alvaro Siza.

Prijs

Tarieven:

  • 1.275,00 € i
  • 1.250,00 € i

Voorschot

  • 550,00 €
  • Inclusief: lijnvluchten met Brussels Airlines, luchthaventaksen en security taks zoals gekend op 15/09/2017, luchthaventransfers, dagexcursie met comfortabele autocar, verblijf op basis van kamer met ontbijt in Hotel NH Collection Porto Batalha****, diner op 3/07/18, toegang tot de geprogrammeerde sites en musea, gebruik van headsets, begeleiding door Frank De Groeve, reisdocumentatie.

    Exclusief: annuleringsverzekering, reis- en bijstandsverzekering, dranken bij het gezamenlijk diner en alle persoonlijke uitgaven.

Supplementen:

  • 346,00 € i
  • 62,50 € i
  • 87,50 € i
  • 79,80 € i
  • 111,72 € i
  • 63,75 € i
  • 89,25 € i
  • 81,05 € i
  • 113,47 € i

Vervoer

Vliegtuig

Lijnvluchten met Brussels Airlines vanuit Brussel.
Vluchturen (uren onder voorbehoud):

Dinsdag 3/07/2017
Brussel - Porto 10:40 - 12:05 uur
Zaterdag 7/07/2017
Porto - Brussel 15:55 - 19:10 uur

Accommodatie

Verblijf op basis van kamer en ontbijt in Hotel NH Collection Porto Batalha****. Dit hotel ligt in het centrum van de stad en beschikt over een restaurant, bar, binnenzwembad, wellnesscentrum. De kamers zijn uitgerust met tv, minibar, airco, wifi en kluis.

Reisdocumenten

Identiteitskaart

Reisgids

De reisgids wordt je voorafgaand aan de reis bezorgd.

Verzekering

Je kan voor elke reis via De Buck Travel een verzekering afsluiten bij verzekeringsmaatschappij Mapfre. Er zijn twee opties: de annulatieverzekering of de gecombineerde reis- en annulatieverzekering.

Geef bij inschrijving aan voor welk type je kiest.

De annulatieverzekering bedraagt 5% van de totale reissom.
De gecombineerde reis- en annulatieverzekering bedraagt 7% van de totale reissom.

Meer info vind je hier:

ANNULATIEVERZEKERING
= Annulering en Vakantieonderbreking Prestige bij Mapfre
= 5% van de totale reissom

Annulering tot € 20.000/pers.

  • Zeer compleet: meer dan 30 redenen om uw vertrek uit te stellen of te annuleren zijn gedekt
  • Hoogwaardige waarborg voor voorafbestaande ziekten
  • Verlies van of nieuw werk, zwangerschapscomplicaties, 2de zit, echtscheiding, enz.

Vakantieonderbreking tijdens uw verblijf tot € 20.000/pers.
Compensatie van de verloren vakantiedagen in geval van vervroegde terugkeer:

  • Overlijden van een ouder die in België bleef
  • Brand bij u thuis, enz.

REIS- EN ANNULATIEVERZEKERING
= Golden Travel Insurance Full Option bij Mapfre
= 7% van de totale reissom

Annulering en vakantieonderbreking: tot € 20.000/pers.
(zie hierboven)

Bijstand

  • Repatriëring, opsporings- en reddingkosten: onbeperkt
  • Medische kosten: tot € 2.000.000/pers.

Lichamelijke ongevallen:

  • Overlijden: € 25.000/pers.
  • Blijvende invaliditeit: € 25.000/pers.

Bagage: tot € 2.500/pers.
Vertraging: tot € 100/pers.
Home Assistance
Burgerlijke aansprakelijkheid – Privéleven

Reisvoorwaarden

BIJZONDERE REISVOORWAARDEN VAN DE BUCK AMARANTREIZEN

Groepsreizen
Amarantreizen zijn groepsreizen, gericht op reizigers met een grote interesse voor kunst en cultuur en een niet te stillen nieuwsgierigheid naar de ontelbare vormen waarin cultuur en erfgoed in diverse landen zijn overgeleverd. De normale groepsgrootte ligt tussen 15 en 25 personen. De groepen zijn samengesteld uit een behoorlijk aantal mensen die alleen reizen, naast mensen die deelnemen in het gezelschap van partner, vriend of vriendin.

Hotels
De groep verblijft in degelijke hotels met een goede ligging. Al naargelang het land of de streek varieert de kwalificatie van de hotels van drie tot vijf sterren, tenzij anders aangegeven. Elke kamer heeft een eigen badkamer en toilet. De in de reisbeschrijving aangegeven hotels kunnen steeds vervangen worden door een gelijkwaardig hotel.
Er wordt geopteerd voor verblijf in kamer met ontbijt, in halfpension of in volpension. De keuze wordt bepaald door het programma, de accommodaties ter plaatse en de omstandigheden in het bezochte gebied. De gekozen formule wordt steeds vermeld.

Vliegtuigreizen
Voor de vliegtuigreizen gaat de voorkeur naar lijnvluchten met klokvaste uurregelingen van betrouwbare maatschappijen met een degelijke service. De in de brochure opgegeven luchtvaartmaatschappijen en/of vluchten kunnen om organisatorische of andere redenen vervangen worden door een gelijkwaardige maatschappij of vlucht.

Bagage vliegtuigreizen
Op vliegtuigreizen mag je bagage tot 20 kg meenemen (op chartervluchten 15 kg) en één handbagage, binnen de door de luchtvaartmaatschappijen opgelegde normen. Handbagage is niet gedekt door de reisverzekeringen. Voor film- en fotomateriaal kan je eventueel een speciale verzekering afsluiten.

Autocar
Verplaatsingen per autocar gebeuren in de regel met een veilige luxecar voorzien van airconditioning en drank. De vigerende normen inzake rij- en rusttijden voor chauffeurs worden strikt nageleefd.

De reissom
De totale reissom bestaat uit de reissom, de optionele toeslagen voor eenpersoonskamer en/of verzekeringen, en eventuele extra kosten, voortvloeiend uit de door de reiziger gewenste extra’s. Voor meerdere reizen is er een vroegboekkorting. Voorwaarde is wel dat zowel de inschrijving voor de reis als de betaling van het voorschot vóór de vermelde datum worden geregeld.
De reisgelden zijn volledig gedekt door de Vlaamse Solidariteit Reisgelden/ Amlin Insurance.

Wat is inbegrepen in de reissom?
1. De verplaatsingen naar het reisdoel met vliegtuig, trein of autocar (tenzij anders aangegeven).
2. Afhankelijk van de ligging van het hotel wordt er een transfer voorzien. Transfers naar de luchthaven of het station van vertrek in België worden niet voorzien en zijn niet inbegrepen.
3. Luchthaventaksen, verblijfstaksen of andere vormen van belasting zijn inbegrepen. Wanneer de taksen na de vastlegging van de reissom verhogen, wordt dit afzonderlijk doorverrekend.
4. Het verblijf in de opgegeven of gelijkwaardige hotels in een tweepersoonskamer, in de bij het programma vermelde verblijfsformule.
5. De expliciet vermelde lunches en avondmalen – zonder de dranken, tenzij anders vermeld.
6. Alle bezoeken en excursies die deel uitmaken van het programma, met daarbij behorende toegangstickets voor musea, tentoonstellingen en sites,  zijn inbegrepen. Facultatieve bezoeken worden steeds expliciet vermeld en worden aan de vrije keuze van de deelnemer overgelaten.
7. Alle vergoedingen voor de reisleiders en praktische begeleiders, alsook deze voor de plaatselijke gidsen, zijn inbegrepen.
8. In sommige landen is het geven van fooien zeer gebruikelijk of zelfs verplicht. Fooien die voor het vlot verloop van het programma belangrijk zijn, worden dan ook steeds in de prijs berekend. Voor persoonlijke diensten is de reiziger zelf verantwoordelijk voor de fooien.
9. De kosten voor het visum, tenzij anders vermeld.
10. De reisdocumentatie

Toeslagen
1. Wie alleen reist, dient hiervoor een toeslag te betalen.
2. Brandstofprijzen zijn onderhevig aan grote schommelingen. In geval de luchtvaart- of busmaatschappijen een toeslag aanrekenen, wordt die aan de reiziger doorverrekend.
3. Elke reis wordt op een bepaald moment afgesloten. De datum waarop dat gebeurt, varieert van reis tot reis. Na die datum betreft het een boeking ‘op aanvraag’. Dit impliceert dat de aangekondigde prijs niet meer gegarandeerd is.
4. Tengevolge onverwachte prijsstijgingen kan de reissom verhoogd worden met max.10%.

Annulering van de reis
1.  Bij annulering door de reiziger dienen de hierna vermelde vergoedingen betaald te worden door de reiziger, zelfs indien de annulering te wijten is aan toeval of overmacht.
2.  De annuleringskosten zijn variabel volgens het tijdstip van annulering. De juiste datum van de annulering wordt uitsluitend bepaald door de datum, waarop de reisorganisator de schriftelijke melding van annulering heeft bevestigd. Alle bedragen onder punt 3 zijn vermeld per persoon.
3. Voor alle reizen* gelden volgende termijnen en vergoedingen:
Annulering meer dan  61 dagen voor afreis :  20% van de reissom
Van 60 tot  31 dagen voor afreis : 35 % van de reissom
Van 30 tot  21 dagen voor afreis : 50% van de reissom
Van 20  tot 15 dagen voor afreis : 75 % van de reissom
Van 14 dagen voor afreis en bij afwezigheid bij het vertrek : 100 % van de reissom.

De annulering moet schriftelijk gebeuren via brief of e-mail.
De minimumkost voor annulering bedraagt 125 €.
*Voor sommige reizen wordt van deze algemene voorwaarden afgeweken, dit wordt dan duidelijk bij de betrokken reis vermeld.

Verzekeringen
De Buck Travel biedt de reizigers de mogelijkheid een annulatieverzekering of een gecombineerde annulatie-en reisbijstandsverzekering af te sluiten bij de verzekeringsmaatschappij MAPFRE Assistance.
1. Annulatieverzekering (annulering en Vakantieonderbreking Prestige)
Het is mogelijk een verzekering tegen annulering en vakantieonderbreking af te sluiten. De premie bedraagt 5% van de totale reissom (reissom + eventueel toeslag eenpersoonskamer + eventuele extra kosten). De verzekering dient afgesloten op het moment van de inschrijving. De verzekering is definitief van zodra de bestelbon ondertekend en het voorschot betaald is.
De verzekering wordt afgesloten met MAPFRE Assistance via het organiserend reisbureau De Buck Travel Nv. De dekking bedraagt maximaal 20.000 € per persoon .

2. Reis- en annulatieverzekering (Golden Travel Insurance Full Option)
Het is mogelijk een gecombineerde annulerings- en reisverzekering af te sluiten bij MAPFRE Assistance via het organiserend reisbureau de Buck Travel Nv. De premie bedraagt 7% van de totale reissom (reissom + eventueel toeslag eenpersoonskamer + eventuele extra kosten).
De verzekering dient afgesloten op het moment van de inschrijving. De verzekering is definitief van zodra de bestelbon ondertekend en het voorschot betaald is.
Deze full option combiformule biedt tal van voordelen: repatriëring onbeperkt, medische kosten tot 2.000.000 €, lichamelijke ongevallen tot 25.000 €, annulering en vakantieonderbreking tot 20.000 €, bagage tot 2.500 € plus volgende exclusieve waarborgen: vertraging, burgerlijke aansprakelijkheid privéleven en home assistance.
Meer informatie bij MAPFRE: zie verzekeringsvoorwaarden op de site.

Reisdocumenten
Bij elke reis wordt steeds vermeld over welke officiële documenten de reiziger dient te beschikken (bv. identiteitskaart, reispas al dan niet aangevuld met een visum, enz.). Reizigers zijn zelf verantwoordelijk voor hun documenten, er is geen verhaal mogelijk bij het ontbreken hiervan. In sommige gevallen worden groepsvisa door Amarant aangevraagd, dit wordt dan afzonderlijk vermeld.

Reispas
Voor het merendeel van de reisbestemmingen dient een reispas een minimale geldigheid van 6 maand na terugkeer van de reis te hebben. Reizigers dienen er rekening mee te houden dat het aanvragen van een reispas of verlenging daarvan een drietal weken in beslag neemt. Voor reizen naar de Verenigde Staten van Amerika is een nieuwe reispas nodig met een digitaal gescande foto.

Visum
Voor bepaalde landen dient men niet enkel over een geldige reispas maar ook over een visum te beschikken. Dit staat steeds bij de reis vermeld. In sommige landen wordt het visum verstrekt bij aankomst in dat land, meestal dient het voor vertrek op de desbetreffende ambassade te worden aangevraagd. De Buck Travel nv zorgt voor een vlotte aanvraag en verwerking op voorwaarde dat de reiziger op tijd is ingeschreven en de reispas met bijhorende aanvraagformulieren tijdig bezorgt. De kosten voor het visum zitten in de reissom, tenzij anders vermeld.

Inschrijving
1. Aanmelden
Meld je deelname bij Amarant vzw via telefoon, e-mail of brief. Geef aan of je alleen of met twee reist. Vermeld tevens de gewenste verzekering(en).
2. Bestelbon en voorschot
De Buck Travel stuurt je een bestelbon in twee exemplaren. Je stuurt één exemplaar gedateerd en ondertekend terug en betaalt het voorschot op rekening BE75 7370 1444 4151 van De Buck Travel nv. Vanaf dat moment ben je definitief ingeschreven.
3. Saldofactuur
Zes weken voor afreis ontvang je de saldofactuur, die ten laatste één maand voor afreis vereffend dient te worden.

ALGEMENE REISVOORWAARDEN

Conform artikel 36 van de wet tot regeling van het contract tot reisorganisatie en reisbemiddeling van 16 februari 1994 en het betreffende uitvoeringsbesluit van 25 april 1997 is De Buck Travel door Amlin Insurance SE, bijhuis België, Koning Albert II laan 37, 1030 Brussel (NBB nr. 0745 – RPR 0416.056.358), www.amlin.com verzekerd om, in geval van financieel onvermogen, zijn verplichtingen jegens de reiziger verder na te komen. Deze garantiestelling wordt begeleid door Vlaamse Solidariteit Reisgelden, een afdeling van de Vereniging van Vlaamse Reisbureaus vzw.

AANSPRAKELIJKHEID REISBEMIDDELAAR

De verzekering burgerlijke aansprakelijkheid dekt de professionele aansprakelijkheid van de reisorganisator/ reisbemiddelaar (Amlin Insurance SE, bijhuis België, Koning Albert II laan 37, 1030 Brussel (NBB nr. 0745 – RPR 0416.056.358), www.amlin.com)

ALGEMENE REISVOORWAARDEN VAN DE GESCHILLENCOMMISSIE REIZEN VZW

Artikel 1 : Toepassingsgebied

Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op de contracten tot reisorganisatie en reisbemiddeling zoals verstaan onder de Belgische wet van 16 februari 1994 tot regeling van het contract tot Reisorganisatie en Reisbemiddeling (reiscontracten wet).

Artikel 2 : Promotie

  1. De gegevens in de reisbrochure binden de reisorganisator of de reisbemiddelaar die de brochure hebben uitgegeven, tenzij
  2. a) wijzigingen in deze gegevens duidelijk, schriftelijk en vóór het afsluiten van het contract ter kennis van de reiziger zijn gebracht; de brochure moet daarvan uitdrukkelijk melding maken;
  3. b) er zich naderhand wijzigingen voordoen ingevolge een schriftelijk akkoord tussen partijen bij het contract.
  4. De reisorganisator en/of reisbemiddelaar kan voor bepaalde of onbepaalde duur het geheel of een gedeelte van zijn reispromotie schrappen.

Artikel 3 : Informatie vanwege de reisorganisator en/of reisbemiddelaar

De reisorganisator en/of reisbemiddelaar zijn verplicht :

  1. Vóór het sluiten van het contract tot reisorganisatie of tot reisbemiddeling aan de reizigers schriftelijk mede te delen :
  2. a) de algemene informatie betreffende paspoorten en visa en de formaliteiten op gebied van gezondheidszorg die voor de reis en verblijf noodzakelijk zijn, opdat de reizigers de nodige documenten zouden kunnen in orde brengen. Reizigers van niet-Belgische nationaliteit moeten bij de betrokken ambassade(s) of consulaat(aten) informeren welke administratieve formaliteiten zij moeten vervullen ;
  3. b) informatie over het aangaan en de inhoud van een annulering- en/of bijstandsverzekering;
  4. c) de algemene en bijzondere voorwaarden van toepassing op de contracten.
  5. Ten laatste 7 kalenderdagen voor de vertrekdatum, volgende inlichtingen aan de reizigers schriftelijk te verstrekken :
  6. a) dienstregelingen en tussenstops en aansluitingen alsook, indien mogelijk, de door de reiziger in te nemen plaats;
  7. b) naam, adres, telefoon-, faxnummer en/of e-mail adres van hetzij de plaatselijke vertegenwoordiging van de reisorganisator en/of reisbemiddelaar, hetzij de plaatselijke instanties die de reizigers bij moeilijkheden kunnen helpen, hetzij rechtstreeks de reisbemiddelaar of de reisorganisator;
  8. c) voor reizen en verblijven van minderjarigen in het buitenland, de informatie waardoor rechtstreeks contact mogelijk is met het kind of met de persoon die ter plaatse voor diens verblijf verantwoordelijk is. De hierboven vermelde termijn van 7 kalenderdagen is niet van toepassing in geval van laattijdig afgesloten contract.

Artikel 4 : Informatie vanwege de reiziger

De reiziger moet aan de reisorganisator en/of reisbemiddelaar alle nuttige inlichtingen verstrekken die hem uitdrukkelijk gevraagd worden of die redelijkerwijze een invloed kunnen hebben op het goede verloop van de reis. Wanneer de reiziger verkeerde inlichtingen verstrekt en dit tot extra kosten leidt voor de reisorganisator en/of reisbemiddelaar, mogen die kosten in rekening worden gebracht.

Artikel 5 : Totstandkomen van het contract

  1. Bij het boeken van de reis zijn de reisbemiddelaar of –organisator ertoe gehouden een bestelbon aan de reiziger te overhandigen conform de wet.
  2. Het contract tot reisorganisatie ontstaat op het ogenblik dat de reiziger, al dan niet via de namens de reisorganisator optredende reisbemiddelaar, van de reisorganisator de schriftelijke bevestiging van de geboekte reis ontvangt. Wijkt de inhoud van de bestelbon af van die van de reisbevestiging of gebeurt de bevestiging niet binnen uiterlijk 21 dagen na de ondertekening van de bestelbon, dan mag de reiziger ervan uitgaan dat de reis niet werd geboekt en heeft de reiziger recht op de onmiddellijke terugbetaling van alle reeds betaalde bedragen.

Artikel 6 : De prijs

  1. De in het contract overeengekomen prijs kan niet worden herzien, tenzij dit uitdrukkelijk in het contract is voorzien samen met de precieze berekeningswijze ervan, en voor zover de herziening het gevolg is van een wijziging in :
  2. a) de op de reis toegepaste wisselkoersen en/of
  3. b) de vervoerskosten, met inbegrip van de brandstofkosten en/of
  4. c) de voor bepaalde diensten verschuldigde heffingen en belastingen. Er moet dan wel aan de voorwaarde worden voldaan dat bedoelde wijzigingen ook aanleiding zullen geven tot een verlaging van de prijs.
  5. De in het contract vastgestelde prijs mag in geen geval worden verhoogd binnen de 20 kalenderdagen die de dag van het vertrek voorafgaan.
  6. Zo de verhoging 10% van de totaalprijs te boven gaat, kan de reiziger het contract zonder vergoeding verbreken. In dit geval heeft de reiziger recht op onmiddellijke terugbetaling van al de bedragen die hij aan de reisorganisator heeft betaald.

Artikel 7 : Betaling van de reissom

  1. Behalve uitdrukkelijk anders overeengekomen, betaalt de reiziger, bij de ondertekening van de bestelbon, als voorschot, een gedeelte van de globale of totale reissom zoals in de bijzondere reisvoorwaarden bepaald.
  2. Indien de reiziger, nadat hij vooraf in gebreke werd gesteld, nalaat het voorschot of de reissom te betalen die van hem wordt geëist, zal de reisorganisator en/of reisbemiddelaar het recht hebben de overeenkomst met de reiziger van rechtswege te beëindigen, met de kosten ten laste van de reiziger.
  3. Behalve indien op de bestelbon anders wordt overeengekomen, betaalt de reiziger het saldo van de prijs uiterlijk 1 maand vóór de vertrekdatum, en op voorwaarde dat hem vooraf of terzelfder tijd de schriftelijke reisbevestiging en/of reisdocumenten bezorgd worden.

Artikel 8 : Overdraagbaarheid van de boeking

  1. De reiziger kan, vóór de aanvang van de reis, zijn reis overdragen aan een derde, die wel moet voldoen aan alle voorwaarden van het contract tot reisorganisatie. De overdrager dient tijdig vóór het vertrek de reisorganisator en, in voorkomende geval, de reisbemiddelaar, van deze overdracht op de hoogte te brengen.
  2. De overdragende reiziger en de overnemer zijn hoofdelijk gehouden tot de betaling van de totale prijs van de reis en de kosten van de overdracht.

Artikel 9 : Andere wijzigingen door de reiziger

Vraagt de reiziger om een andere wijziging, dan mag de reisorganisator en/of -bemiddelaar alle kosten aanrekenen die daardoor worden veroorzaakt.

Artikel 10 : Wijziging door de reisorganisator voor de afreis

  1. Indien, vóór de aanvang van de reis, één van de wezenlijke punten van het contract niet kan worden uitgevoerd, dient de reisorganisator de reiziger zo spoedig mogelijk, en in elk geval voor de afreis, daarvan op de hoogte te brengen en hem in te lichten over de mogelijkheid het contract te verbreken zonder kosten, tenzij hij de door de reisorganisator voorgestelde wijziging aanvaardt.
  2. De reiziger dient zo spoedig mogelijk, en in elk geval vóór de afreis, de reisbemiddelaar of reisorganisator van zijn beslissing in kennis te stellen.
  3. Zo de reiziger de wijziging aanvaardt, dient er een nieuw contract of een bijvoegsel bij het contract te worden opgesteld waarin de aangebrachte wijzigingen en de invloed daarvan op de prijs worden meegedeeld.
  4. Zo de reiziger de wijziging niet aanvaardt, mag hij de toepassing vragen van artikel 11.

Artikel 11 : Verbreking door de reisorganisator vóór afreis

  1. Indien de reisorganisator, vóór de aanvang van de reis, het contract verbreekt wegens een niet aan de reiziger toe te kennen omstandigheid, heeft de reiziger de keuze tussen
  2. a) ofwel de aanvaarding van een nieuw aanbod van een reis van gelijke of betere kwaliteit, zonder dat hij een supplement dient te betalen: zo de reis die ter vervanging wordt aangeboden van mindere kwaliteit is, moet de reisorganisator het verschil in prijs zo spoedig mogelijk terugbetalen.
  3. b) ofwel de terugbetaling zo spoedig mogelijk van alle door hem op grond van het contract betaalde bedragen.
  4. De reiziger kan eveneens, in voorkomende geval, aanspraak maken op een schadeloosstelling voor het niet-uitvoeren van het contract, tenzij :
  5. a) de reisorganisator de reis annuleert omdat het minimum aantal reizigers, voorzien in het contract en nodig voor de uitvoering van de reis, niet werd bereikt en de reiziger, binnen de in het contract voorziene termijn en ten minste 15 kalenderdagen vóór de vertrekdatum hiervan schriftelijk op de hoogte werd gebracht ;
  6. b) de annulering het gevolg is van overmacht, waaronder overboeken niet is inbegrepen. Onder overmacht wordt verstaan abnormale en onvoorzienbare omstandigheden die onafhankelijk zijn van de wil van diegene die zich erop beroept en waarvan de gevolgen ondanks alle voorzorgsmaatregelen niet konden worden vermeden.

Artikel 12 : Gehele of gedeeltelijke niet-uitvoering van de reis

  1. Indien tijdens de reis blijkt dat een belangrijk deel van de diensten waarop het contract betrekking heeft, niet zal kunnen worden uitgevoerd, neemt de reisorganisator alle nodige maatregelen om de reiziger passende en kosteloze alternatieven aan te bieden met het oog op de voortzetting van de reis.
  2. Zo er een verschil is tussen de voorgenomen en de daadwerkelijke verleende diensten stelt hij de reiziger schadeloos ten belope van dit verschil.
  3. Indien dergelijke regeling onmogelijk blijkt of indien de reiziger deze alternatieven om deugdelijke redenen niet aanvaardt, moet de reisorganisator hem een gelijkwaardig vervoermiddel ter beschikking stellen dat hem terugbrengt naar de plaats van het vertrek, en, in voorkomend geval, de reiziger schadeloos stellen.

Artikel 13 : Verbreking door de reiziger

De reiziger kan ten allen tijde het contract geheel of gedeeltelijk verbreken. Indien de reiziger het contract verbreekt wegens een aan hem toe te rekenen omstandigheid, vergoedt hij de schade die de reisorganisator en/of – bemiddelaar lijden ten gevolge van de verbreking. De schadevergoeding kan forfaitair bepaald worden in de bijzondere voorwaarden of in het reisprogramma maar mag ten hoogste éénmaal de prijs van de reis bedragen.

Artikel 14 : Aansprakelijkheid van de reisorganisator

  1. De reisorganisator is aansprakelijk voor de goede uitvoering van het contract, overeenkomstig de verwachtingen die de reiziger op grond van de bepalingen van het contract tot reisorganisatie redelijkerwijs mag hebben, en voor de uit het contract voortvloeiende verplichtingen, ongeacht of deze verplichtingen zijn uit te voeren door hem zelf dan wel door andere verstrekkers van diensten en zulks onverminderd het recht van de reisorganisator om deze andere verstrekkers van diensten aan te spreken.
  2. De reisorganisator is voor de daden en nalatigheid van zijn aangestelden en vertegenwoordigers, handelend in de uitoefening van hun functie, evenzeer aansprakelijk als voor zijn eigen daden en nalatigheden.
  3. Indien een internationaal verdrag van toepassing is op een in het contract tot reisorganisatie inbegrepen dienst, wordt de aansprakelijkheid van de reisorganisator overeenkomstig dat verdrag uitgesloten of beperkt.
  4. Voor zover de reisorganisator niet zelf de in het reiscontract voorziene diensten verleent, wordt zijn aansprakelijkheid voor stoffelijke schade en de vergoeding van de derving van het reisgenot samen beperkt tot tweemaal de reissom.
  5. Voor het overige zijn de artikelen 18 en 19 van de wet van 16 februari 1994 van toepassing.

Artikel 15 : Aansprakelijkheid van de reiziger

De reiziger is aansprakelijk voor de schade die de reisorganisator en/of bemiddelaar, hun aangestelden en/of hun vertegenwoordigers door zijn fout oplopen, of wanneer hij zijn contractuele verplichtingen niet is nagekomen. De fout wordt volgens het normale gedrag van een reiziger beoordeeld.

Artikel 16 : Klachtenregeling

  1. Vóór de afreis : Indien de reiziger een klacht heeft voor de afreis moet hij deze zo snel mogelijk per aangetekend schrijven of tegen ontvangstbewijs indienen bij de reisbemiddelaar en/of reisorganisator.
  2. Tijdens de reis : Klachten tijdens de uitvoering van het contract moet de reiziger zo spoedig mogelijk ter plaatse, op een gepaste en bewijskrachtige manier, melden, zodat naar een oplossing kan worden gezocht. Daarvoor moet hij zich – in deze volgorde – wenden tot een vertegenwoordiger van de reisorganisator, of een vertegenwoordiger van de reisbemiddelaar of rechtstreeks tot de reisbemiddelaar, of ten slotte rechtstreeks tot de reisorganisator.
  3. Na de reis : Werd een klacht ter plaatse niet bevredigend opgelost of kon de reiziger onmogelijk ter plaatse een klacht formuleren, dan moet hij uiterlijk één maand na het einde van de reisovereenkomst bij de reisbemiddelaar of anders bij de reisorganisator per aangetekend schrijven of tegen ontvangstbewijs een klacht indienen.

Artikel 17 : Verzoeningsprocedure

  1. Ingeval van betwisting moeten de partijen eerst onderling een minnelijke regeling nastreven.
  2. Mislukt deze poging tot minnelijke regeling binnen een termijn van 1 tot 3 maanden, dan kan elk van de betrokken partijen aan het secretariaat van de Cel Verzoening van de vzw Geschillencommissie Reizen vragen om een verzoeningsprocedure op te starten. Alle partijen dienen ermee in te stemmen.
  3. Hiertoe zal het secretariaat aan de partijen een verzoenings-reglement en een “overeenkomst tot verzoening” bezorgen.
  4. Overeenkomstig de in het reglement beschreven eenvoudige procedure, zal een onpartijdige verzoener daarna contact opnemen met de partijen teneinde een billijke verzoening tussen de partijen na te streven.
  5. Het eventueel bereikte akkoord zal in een bindende schriftelijke overeenkomst vastgelegd worden. Secretariaat van de Cel verzoening: City Atrium, Vooruitgangstraat 50, 1210 Brussel. E-mail : reisgeschillen@clv-gr.be

Artikel 18 : Arbitrage of Rechtbank

  1. Wordt geen verzoeningsprocedure ingesteld of mislukt deze, dan kan de eisende partij desgewenst een arbitrageprocedure instellen voor de Geschillencommissie Reizen of een procedure aanhangig maken voor de gewone rechtbank.
  2. De reiziger kan nooit verplicht worden bevoegdheid van de Geschillencommissie Reizen te aanvaarden, noch als eisende noch als verwerende partij.
  3. De reisorganisatie of reisbemiddelaar die verwerende partij is, kan de arbitrage slechts weigeren indien het door de eisende partij geëiste bedrag 1250 euro bedraagt of meer. Hij beschikt hiervoor over een termijn van 10 kalenderdagen na ontvangst van de aangetekende brief waarin wordt aangegeven dat een dossier met een vordering vanaf 1250 euro werd geopend bij de Geschillencommissie Reizen.
  4. Deze arbitrageprocedure wordt geregeld door een geschillenreglement, en kan slechts worden opgestart na het indienen van een klacht bij de onderneming zelf en wel zodra vaststaat dat het geschil niet minnelijk kon geregeld worden of zodra 4 maanden zijn verstreken na het (voorziene) einde van de reis (of eventueel vanaf de prestatie die aanleiding gaf tot het geschil).

Geschillen m.b.t. lichamelijke letsels kunnen enkel door de rechtbanken beslecht worden.

  1. Het paritair samengesteld arbitraal college doet, overeenkomstig het geschillenreglement, op een bindende en definitieve wijze uitspraak over het reisgeschil. Hiertegen is geen beroep mogelijk.

Secretariaat van het arbitraal college, en algemeen secretariaat van de Geschillencommissie Reizen: City Atrium, Vooruitgangstraat 50, 1210 Brussel. Telefoon: 02 277 62 15 (9u-12u) E-mail : reisgeschillen@clv-gr.be

Verzekering financieel onvermogen

De NV DE BUCK TRAVEL met erkenningsnummer A1053 is verzekerd overeenkomstig artikel 36 van de Wet van 16.02.1994 houdende het contract van reisorganisatie en van reisbemiddeling, alsook overeenkomstig het Koninklijk besluit 25.04.1997, om bij het financieel onvermogen zijn verplichtingen ten opzichte van de reiziger te respecteren (polis nr. LXX048660).

Hoe inschrijven?

Inschrijven of meer informatie opvragen voor een Amarantreis is erg eenvoudig en kan via de website, telefonisch, per e-mail of per post.

  • Via amarant.be/reizen
    Hier staat een overzicht van al onze reizen met het reisprogramma en de praktische informatie. Via het elektronisch inschrijfformulier kan je online inschrijven. Dit formulier wordt rechtstreeks naar de afdeling reizen van Amarant verzonden. Je krijgt een bevestiging van ontvangst.
  • Via ons nummer 09 269 17 40
    Je kan Amarant bereiken van maandag tot vrijdag van 10 tot 12u30 voor meer informatie of om je in te schrijven.
  • Via e-mail: francisca@amarant.be
    Je kan ons een e-mail sturen voor meer informatie of om je in te schrijven. Je krijgt van ons een bevestiging van ontvangst.
  • Per post
    Heb je geen internet, dan bezorgen we je graag alle informatie per post. Wens je op die manier ook in te schrijven, is dat geen enkel probleem.
    Ons adres: Amarant vzw (afdeling reizen), Zebrastraat 30-001, 9000 Gent.

Na je inschrijving stuurt De Buck Travel je een bestelbon in twee exemplaren. Je stuurt één exemplaar gedateerd en ondertekend terug en betaalt het voorschot op rekening BE75 7370 1444 4151 van De Buck Travel nv.
Let op: pas dan ben je definitief ingeschreven.

Zes weken voor afreis ontvang je van De Buck Travel de saldofactuur, die ten laatste één maand voor afreis vereffend dient te worden.

Heb je vragen over je bestelbon, je saldofactuur of je verzekering? Neem dan contact op met De Buck Travel, Steenweg 233, 9810 Nazareth, telefonisch via 09 385 46 46 of per mail via amarant@debuckagency.com.

Deze site maakt gebruik van cookies om informatie op uw computer op te slaan. Gaat u akkoord? Meer informatie