Blijf op de hoogte
Inschrijven is niet meer mogelijk.
51585143880_e610a6c446_o

Een tentoonstelling opzetten, hoe doe je dat? Tentoonstellingen zijn belangrijke actoren op het culturele toneel. Door hun tijdelijke aard verschijnen en verdwijnen ze. De toeschouwer ziet zelden het proces achter het opstellen ervan. De scenografie is nochtans een wezenlijk onderdeel van het verhaal dat een tentoonstelling brengt.

De lezing belicht de verschillende momenten, van de conceptuele fase in het hoofd van de ontwerper tot de ontmanteling aan het einde. Tentoonstellingsarchitecte Aslı Çiçek was verantwoordelijk voor het ruimtelijk ontwerp van de retrospectieve van de Frans-Roemeense kunstenaar Constantin Brancusi, die in 2019 liep in BOZAR. Aan de hand van deze case study gunt ze ons een blik achter de schermen en brengt ze een uitgebreide illustratie van de verschillende stadia die horen bij het spannende traject van een tentoonstelling.

 

Aslı Çiçek (Istanbul, 1978), architecte gevestigd in Brussel, studeerde in 2004 af aan de Academie voor Schone Kunsten in München. Daarna vestigde ze zich in België waar ze werkte als projectarchitect bij Gigantes Zenghelis Architects en Robbrecht en Daem architecten. In 2015 richtte ze haar praktijk op met een focus op tentoonstellingsarchitectuur. Ze ontwierp verschillende tentoonstellingen in binnen- en buitenland, gaande van thematische shows tot monografische tentoonstellingen over de oeuvres van kunstenaars. Tegenwoordig is ze professor aan de faculteit architectuur en kunst van de Universiteit Hasselt en gastprofessor aan het departement architectuur en stedenbouw van de Universiteit Gent.

Deze site maakt gebruik van cookies om informatie op uw computer op te slaan. Gaat u akkoord? Meer informatie