Blijf op de hoogte
Inschrijven is niet meer mogelijk.
41025763782_f00ae581c6_o-1

De pop art bleef in Europa lange tijd onderbelicht door de slagschaduw van haar bekende, populaire Amerikaanse broertje. Toch kende de continentale pop in de jaren ‘60 een eigen stilistische en inhoudelijke ontwikkeling.

In tegenstelling tot de reclameachtige en op consumptiecultuur gerichte Amerikaanse pop art, gaven Europese kunstenaars met hun werk liever commentaar op rijkdom en welvaart. Ze noemden zichzelf ‘nouveaux réalistes’. Arman, Yves Klein, Daniel Spoerri, Jean Tinguely, César of Martial Raysse onderzochten het leven met gebruikte voorwerpen, gestapelde objecten of vernielde materialen.

De behoefte om een andere werkelijkheid in kunst te incorporeren wordt weerspiegeld in de zero kunst uit de vroege jaren '60. Daar brachten grondleggers Heinz Mack en Otto Piene door eenvoud en een monochrome benadering een nieuwe harmonie tussen mens en natuur tot stand.

Deze site maakt gebruik van cookies om informatie op uw computer op te slaan. Gaat u akkoord? Meer informatie