Blijf op de hoogte
Inschrijven is niet meer mogelijk.
52061589576_ccd4b9f482_o

Op een nacht logeren Cupido en de Dood in dezelfde herberg. Terwijl ze slapen, verwisselt de kamerheer hun pijlen… waarna de chaos compleet is. De Natuur ziet met afschuw hoe jonge geliefden levenloos neervallen, grijsaards verliefd worden en gezworen vijanden elkaar omhelzen op het slagveld. Alleen Mercurius kan de natuurlijke orde finaal herstellen. 

Het verhaal klinkt frivool, maar werd geschreven in een tijdperk dat niet als dusdanig bekend staat. In 1642, bij het begin van de Engelse burgeroorlog, werden de theaters gesloten, waarna Oliver Cromwell, de nieuwe machthebber, zijn puriteins regime installeerde. Dat Cupid and Death uitgerekend in die periode het licht zag, lijkt wel een wonder. Het is meteen ook de enige masque van vóór de Restauratie waarvan zowel het libretto als de partituur bewaard bleef. 

Wie waren de componisten, Matthew Locke en Christopher Gibbons, en wat was hun relatie tot de librettist James Shirley? Wat bezielde Cromwell om deze masque in 1653 te laten uitvoeren? En wat is dat eigenlijk, zo’n ‘masque’? Laat je inwijden in het mysterie van Cupid and Death door dramaturge Katherina Lindekens. Literatuurhistoricus Guido Latré schetst de historische en literaire context rond dit merkwaardige werk.

Inclusief openingsconcert Cupid and Death, door Ensemble Correspondances

PROGRAMMA

VRIJDAG 5 AUGUSTUS 2022

10u: onthaal met koffie

10u30: lezing Katharina Lindekens

12u30: broodjeslunch

14u30 – 17u: lezing Guido Latré

20u: concert Cupid and Death

Dit programma is een samenwerking tussen Amarant vzw, Davidsfonds Academie en MA-festival. Je kan de lezing van Katarina Lindekens, of de lezing van Guido Latré ook apart volgen. Meer info over het MA-Festival vind je in deze link.

Deze site maakt gebruik van cookies om informatie op uw computer op te slaan. Gaat u akkoord? Meer informatie