Blijf op de hoogte
51471845812_247f355348_o

In deze cursus duiken we in de jaren in de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw. In die periode barsten kunst en creativiteit uit hun voegen en doen kunstenaars de meest buitenissige dingen. 

Terwijl Richard Long van de ene naar de andere kant van Engeland wandelt en Stanley Brouwn in Amsterdam nauwgezet zijn stappen telt, voert Hermann Nitsch orgiastische rituelen op in Wenen. Jan Dibbets ziet dan weer bergen oprijzen in het vlakke landschap van Nederland en Michael Heizer verplaatst 240.000 ton aarde in de Nevada woestijn. 

Ondertussen legt Carl André rustig zijn tegels in vierhoekvorm op de grond, terwijl Dan Flavin poogt met neonlicht beeldhouwwerk te maken. On Kawara stuurt ons een kaartje om te laten weten hoe laat hij die ochtend is opgestaan. Hanne Darboven is allang wakker en telt en rekent hele muren vol. Don Judd ontwerpt een minimalistische stoel en Kosuth vraagt zich af wat nu precies het verschil is tussen die stoel en zijn afbeelding. 

Minimal, concept, performance, happening, land art: het vertoont ogenschijnlijk weinig samenhang. Het is wel allemaal origineel, anders, fris en gedurfd. De kunstenaars zoeken eigenzinnig naar nieuwe manieren om zich uit te drukken. Net zoals in de rest van de maatschappij wordt ook in de kunstwereld alles in vraag gesteld. ‘Kunst’ is op de eerste plaats ‘experiment’ geworden.

De cursus is deel 8 in de basisreeks Moderne en Hedendaagse kunst. Je hoeft de vorige delen niet gevolgd te hebben om te kunnen deelnemen en genieten van deel 8.

Deze site maakt gebruik van cookies om informatie op uw computer op te slaan. Gaat u akkoord? Meer informatie