Blijf op de hoogte
Inschrijven is niet meer mogelijk.
48913215153_089e497f0d_o
48913952067_2c86a60f3d_o
48913746176_c4152be69b_o
48913753576_8d9451dc67_o
48913220088_788bf8e2c6_o
48913751106_503651b720_o
48913342903_27cb35ef8d_o

"Dit belooft een van de mooiste Griekenlandreizen te worden!", aldus reisleider Peter De Smet.

Op deze reis ontdekken we niet alleen de geneugten van de Griekse hoofdstad maar ook de prachtige sites van Attica, in de ruime omgeving van Athene.

Athene is heerlijk om in te vertoeven en ze laat een onvergetelijke indruk na. De stad slaagt er namelijk in om een mooi evenwicht te vinden tussen het antieke en het hedendaagse, het toeristische en het authentieke, het grootse en het sympathieke. De rijkdom van het oude Athene blijkt welhaast in elke straat en op elk plein.

Dankzij uitgekiende wandelingen ontdekken we zowel het oude Athene, het Athene van de middeleeuwen en van de 19de eeuw als de hedendaagse, moderne stad. Wat we zeker moeten zien is de fenomenale verzameling van het Nationaal Archeologisch Museum en uiteraard het nieuwe Museum van de Acropolis.

En we beperken ons op deze reis niet tot Athene, we ondernemen ook enkele daguitstappen in Attica. Denken we maar aan de havenstad Piraeus en het beroemde klooster van Daphni, het eiland Aeghina en de uitstekend bewaarde tempel van Aphaia, de ruïnes van Vavrona en de opgravingen van de UGent in Thorikos.

Reisprogramma
Zaterdag 16 oktober 2021
We vliegen naar Athene, checken in en genieten van een eerste kennismaking met de Griekse hoofdstad. ’s Avonds is er een gezellig diner voorzien in een lokale taverne.

Zondag 17 oktober 2021
’s Morgens wandelen we naar de Pnyx. Onderweg komen we interessante monumenten tegen zoals oude tempels en merkwaardige kerken. Vanaf de Pnyx heb je een schitterend uitzicht op de Acropolis. Onze wandeling gaat verder naar de Kerameikos, één van de belangrijkste Atheense kerkhoven uit de oudheid. Er is een klein museum, maar vooral de necropolis en een hele reeks van boeiende ruïnes waaronder de oude stadspoort, zijn erg interessant. Later brengen we nog een bezoek aan de Romeinse Agora.

Maandag 18 oktober 2021
In de voormiddag bezoeken we de uitgebreide collectie van het Nationaal Archeologisch Museum. Dit is een ongemeen rijk museum met één van de mooiste verzamelingen Griekse kunst ter wereld. We ontdekken er zowel de wereld van de Minoërs, de Mykeners als de Grieken. Er is ook een Egyptische verzameling. In de namiddag staat na de vrije lunch een van de mooiste musea van het land: het nieuwe Acropolis Museum. Verder is er tijd om te genieten van de omgeving rond het museum. We keren te voet terug naar het hotel.

Dinsdag 19 oktober 2021
Via de havenstad Pireaus maken we de overtocht naar het eiland Aegina per ferry. Daar bezoeken we het klooster van Aghios Nektarios en de indrukwekkende ruïne van de Tempel van Aphaia, één van de best bewaarde tempels van Griekenland. Na de lunch in een lokale taverne op het strand, is er voldoende tijd om het mooie stadje te ontdekken.

Woensdag 20 oktober 2021
We starten de dag met een wandeling op de zuidflank van de Acropolis waar we monumenten zoals het Odeon van Herodes Atticus, het theater van Dionysus, de stoa van Eumenes en andere monumenten bewonderen. Nadien beklimmen we de heuvel om oog in oog te staan met het wereldberoemde Parthenon, het Erechteion en de tempel van Athena Nike. Vanaf de Areopaagheuvel hebben we een prachtig uitzicht over de stad. Na de lunch bezoeken we de agora met haar vele monumenten zoals de tempel van Hephaistos en de kerk van de Sint-Apostelen, en het bijhorende museum.

Donderdag 21 oktober 2021
Na het ontbijt nemen we de bus naar Piraeus waar we het archeologisch museum van de havenstad bezoeken. Voor velen wordt het bezoek aan het beroemde klooster van Daphni - UNESCO Werelderfgoed - ongetwijfeld een hoogtepunt van deze reis. Na de lunch houden we op de terugweg halt bij de Akademie van Plato.

Vrijdag 22 oktober 2021
We starten onze dag in Athene in het bekende Museum van Benaki, gevolgd door een bezoek aan het Lyceum van Aristoteles. Na de lunch ontdekken we de bijzondere collectie van het Byzantijns Museum.

Zaterdag 23 oktober 2021
Vandaag zijn we een hele dag op excursie. Op ons programma staan verschillende boeiende en zelfs nagenoeg onbekende sites. Zo zijn er de ruïnes van Vravrona waar volgens de overlevering de koningsdochter Iphigenia begraven zou liggen. Thorikos is in Vlaanderen bekend dankzij de opgravingen van de Universiteit Gent. Lavrion is de mijnsite die de Atheners heel wat zilver leverde, terwijl de tempelruïne van Sounion eigenlijk niet meer hoeft voorgesteld te worden.

Zondag 24 oktober 2021
Na het ontbijt vertrekken we naar de luchthaven voor onze terugvlucht naar Brussel.
Deze site maakt gebruik van cookies om informatie op uw computer op te slaan. Gaat u akkoord? Meer informatie