Blijf op de hoogte
Inschrijven is niet meer mogelijk.
53502402253_8cd7927ab4_o-1
53501363882_02b6d67cf5_o-1
53502555654_ed63b4e939_o-1
53502676690_391d584dcc_o-1

Hoeft grote kunst uniek te zijn? Dit artistieke paradigma kwam voor het eerst onder druk te staan bij het ontstaan van reproductiemethodes van beelden aan het einde van de 15de eeuw. In het zog van de uitvinding van de boekdrukkunst, werden ook afbeeldingen reproduceerbaar door middel van houtsneden, burijngravures en etsen. 

 Samen met Italië en Duitsland, nemen de Nederlanden een zeer belangrijke positie in de ontwikkeling van de prentkunst in Europa. Hoewel de prentmarkt zich in de beginjaren (1470-1500) nog hoofdzakelijk toelegde op religieuze onderwerpen zoals bidprenten, wisten kunstenaars vanaf de 16de eeuw al snel een groot segment van de kunstmarkt te bereiken dankzij het nieuwe medium, waarbij er vaak heel vernieuwende en zelfs gewaagde onderwerpen gekozen werden. Vele van de grootste kunstenaars uit de 16de eeuw zoals Lucas van Leyden, Jan Gossaert, Pieter Bruegel of Peter Paul Rubens legden zich toe op de prentkunst om een grote markt en naamsbekendheid te bereiken. Ze gingen hiermee in dialoog met andere internationale prentmakers zoals Albrecht Dürer of Marcantonio Raimondi. 

Toch blijft het verhaal van de prentkunst (in tegenstelling tot de schilderkunst) in deze streken weinig gekend. In deze masterclass gaan we dieper in op dit boeiend verhaal van kunst gedrukt op papier. Na een korte bespreking van de verschillende technieken, wordt er dieper ingegaan op de historische ontwikkelingen van individuele prentmakers en de groeiende markt voor prenten in de Nederlanden tot aan het einde van de 16de eeuw wanneer de Nederlanden zich hadden weten te ontwikkelen tot het onbetwiste artistieke en economische centrum van de Europese prentmarkt. 

Na de lezing volgt een unieke mini-tentoonstelling waarbij er aan de hand van authentieke 16de-eeuwse prenten uit de collectie van de spreker dieper wordt ingegaan op technische, artistieke en commerciële aspecten van de prentkunst in de Nederlanden. Aan de hand van enkele goed gekozen voorbeelden biedt deze masterclass zo een zeer persoonlijk en direct contact met de besproken kunstwerken. 

 

Deze site maakt gebruik van cookies om informatie op uw computer op te slaan. Gaat u akkoord? Meer informatie