Docente: Valerie Delaey
Moeilijk te begrijpen dat veel meesterwerken uit de kunstgeschiedenis in hun tijd heuse schandalen opwekten. Vooral de 19de-eeuwse overgang van de klassieke kunst naar het modernisme wordt getekend door provocaties aan het adres van La Grande Tradition. Wat maakt deze periode zo gevoelig voor artistieke rebellie?
Aan de hand van zeven iconische werken die destijds een schokgolf door de conventionele kunstwereld veroorzaakten, ontdekken we de essentie van het modernisme. Van Géricaults ‘Le radeau de la Méduse’ over Manets ‘Le Déjeuner sur l’herbe’ tot ‘La Joie de vivre’ van Matisse, is deze schandaalreeks tegelijk een speeddate met de geschiedenis van het vooroorlogse modernisme. We eindigen met Duchamps ‘Fountain’. Dat de kunstenaar met dit werk de hele kunstgeschiedenis lijkt te willen doorspoelen, is slechts één van de vele misverstanden rond deze revolutionaire kunst.
De 7 werken die aan bod komen op een rijtje:
Théodore Géricault. Le Radeau de la Méduse. 1819
Gustave Courbet. L’Atelier du Peintre. 1855
Edouard Manet. Le Déjeuner sur l’Herbe. 1863
Claude Monet. Impression, Soleil Levant. 1872
Henri Matisse. La joie de vivre. 1905-06
Pablo Picasso. Les Demoiselles d’Avignon. 1907
Marcel Duchamp. Fountain. 1917
Heb je interesse om deze *lezing (online of op locatie) voor je groep te boeken, contacteer ons dan via info@amarant.be.
*Deze lezing is de samenvatting van een cursus bestaande uit twee lezingen, die ook geboekt kan worden!